Mencari Ilmu Kebal

Orang Melayu kita memang hebat dengan pelbagai-macam ilmu dan kesaktian. Jadi, saya pun tak mau ketinggalan.

Saya sangat berhajatkan ilmu kebal.

Besi kuning, timah hitam, sengor macan, jebol bumi, lembu sekilan, bintang sembilan, ababil etc…itu semua saya tak mahu. Saya sangat berhajatkan pengisian ilmu-ilmu kebal yang berikut:

1. Hikmat Kebal 10 Perangkap Syaithan : yakni kebal daripada keburukan nafsu sendiri terutama sekali sifat-sifat nafsu mazmumah- ujub, riya’, takabbur, hasad, bakhil, hubbul jah, hubbud dunya, syarrul kalam, ghaddhab, syarhul tha’am.

2. Hikmat Kebal Bisikan: yakni kebal daripada hasutan dan godaan iblis dan syaithan dan sekutu-sekutunya baik yang manusia mahupun jin.

3. Hikmat Perisai Ikhlas: yakni perisai pendinding diri daripada sifat-sifat ujub, riya’ dan sum’ah

Kepada sesiapa yang ada ilmu2 yang tersebut di atas, hubungilah saya, saya bersedia menjadi murid anda….

About helwa

We enter this world alone, we take our last bow from this plane of existence alone...we stood before Him alone....
This entry was posted in daily musings and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

